pondělí 24. června 2013

Kuchařka aneb notes s krytou vazbou

Když jsem se hlásila do soutěže, ve které bylo cílem vytvořit kuchařku, věděla jsem, že chci udělat trochu jinou než klasický notes. Chtěla jsem aby vypadala víc jako kniha. A tak mě napadlo schovat kroužkovou vazbu na hřbetu, aby se dala zařadit do vaší knihovničky kuchařek a hezky ladila.

Budeme potřebovat:
barevné papíry
2x jednobarevný papír gramáže alespoň 160g/m2 velikosti A2 (nebo menší v odpovídajícím množství)
Big Shot
šablony do Big Shotu (štítky, ozdobné rohy, písmena)
Zutter
kroužkovou vazbu vhodnou pro Zutter
oboustrannou lepicí pásku (širokou i úzkou)
černou fixu
tužku
gumu
pravítko
rýhovačku
nůžky

Nejprve si připravíme náplň notesu. Já dělala notes velikosti A5, takže jsem použila listy z linkovaných bloků této velikosti. Dále pak budeme potřebovat 2 kartony stejné velikosti, například ze zadní strany bloků a pokud chceme notes něčím vylepšit, tak přepážky, kapsy, oddělovače, co je libo.

Kartony na desky z jedné strany obalíme papírem, který je cca o 2-3 cm na každé straně větší než ustřižený karton. Na fotce je vidět jak vypadá potažený karton s kapsou i jeho zadní strana.

Tady mám připravné oddělovače s kapsou. Každý oddělovač má po straně štítek s názvem jednotlivé kategorie receptů. Na štítky můžete buď použít raznici a na oddělovače dolepit nebo si oddělovač naměřit cca 1 cm širší a z pravé strany postupně štítky nastříhat. Na nadepsání štítků používám černou fixu a pokud je chci mít opravdu čitelné napíšu si štítky na počítači a teprve pak vystříhám.

A kompletní náplň notesu, teď už zbývá jen pečlivě do každého listu udělat na Zutteru otvory pro vazbu.

Seřadit listy v pořadí v jakém budete chtít mít notes a sešít správně širokou kroužkovou vazbou. 

 Pohled na notes zvenku

A zevnitř

Vnitřek je tedy hotový a je čas se vrhnout na vnější desky a krytí hřbetu.

Tato část návodu je určena i pro ty, které zdobí připravené polotovary s kroužkovou vazbou.

Teď budeme potřebovat oboustrannou lepicí pásku, silnější pruh papíru a ozdobné papíry na začištění desek ve velikosti cca A5. Na oboje desky si zvenku těsně vedle kroužkové vazby nalepíme pruh širší oboustranné lepicí pásky.

Ustřihneme si pruh papíru šířky cca 10 cm, záleží na velikosti použité vazby, pruh by měl zakrýt vazbu zavřeného notesu + cca 2 cm přesah na každé sttraně, aby se dal dobře přilepit. Já použila jednobarevný papír, ze kterého jsem dělala oddělovače. Notes zavřeme (to je důležité, nelepte hřbet na otevřeném notesu). Odtrhneme krycí pásek z lepicí pásky na jedněch deskách a přilepíme teno pruh papíru.

Opatrně pruh ohneme přes kroužkovou vazbu a nalepíme i na druhé straně desek. Notes by se měl jít snadno otevírat, papír na hřbetu nesmí notes omezovat ani by papír na hřbetu neměl odstávat, ale hezky ho kopírovat.

Já chtěla mít hřbet pevnější a barevný, takže jsem si ustřihla zhruba stejně velký kus barevného papíru a přilepila stejným způsobem jako jednobarevný.

Pak cca 0,5 cm od konce kroužkové vazby naneseme lepidlo nebo oboustrannou lepicí pásku na celé desky a polepíme zdobeným papírem. Přesah, který nám vznikne na druhé straně od hřbetu zastřihneme a kraje můžeme opatinovat barevně ladícím nebo kontrastním inkoustem. Zadní desky polepíme stejným způsobem.

Teď už jen dozdobit a nadepsat a kuchařka (notes) může do světa

Tento postup pro vás připravila No.8



Žádné komentáře:

Okomentovat